Fatih Sultan Mehmet'in Kısaca Hayatı

Osmanlı Padişahı Fatih Sultan Mehmet
Fatih Sultan Mehmet

Fatih Sultan Mehmet, 30 Mart 1432 tarihinde Edirne'de doğdu. Babası Sultan İkinci Murat, annesi ise Hatice Hüma Hatun'du. 11 yaşında Manisa'da Saruhan sancakbeyi oldu. Dönemin önemli bilginleri tarafından dersler aldı. Hocaları arasında Molla Gürani, Temcidoğlu, Çelebizade Mehmet, Molla Hüsrev gibi isimler vardı.

1443 yılında ağabeyi Alaaddin Ali Çelebi'nin vefat etmesi üzerine tahtın tek varisi oldu. Babası İkinci Murat'ın tahttan feragat etmesiyle birlikte -1444 yılında- henüz 12 yaşındayken tahta çıktı. Bu durum devlet adamları arasında bazı rahatsızlıklara sebep oldu. Tahta oturalı çok kısa bir süre olmuşken Haçlı Seferi ile karşı karşıya kaldı. Birtakım devlet adamlarının isteği üzerine İkinci Murat tekrardan tahta geçti. Fatih Sultan Mehmet ise Manisa'ya gitti. 

Babası İkinci Murat'ın 1451 yılında vefat etmesi üzerine 19 yaşında ikinci kez tahta çıktı. Fatih Sultan Mehmet, tahta oturur oturmaz İstanbul'un fethine yoğunlaştı. 1453 yılına dek yaptığı hazırlıkların ardından 6 Nisan'da kuşatmayı başlattı. 53 gün süren kuşatmanın ardından 29 Mayıs günü İstanbul fethedildi.

Fatih Sultan Mehmet, bilime ve sanata çok önem verirdi. Örneğin, dönemin önemli bilim insanlarından Ali Kuşçu'yu İstanbul'a çağırdı. İtalyan ressam Gentile Bellini'yi de İstanbul'a çağırdı ve portresini yaptırdı. Fatih Sultan Mehmet, 3 Mayıs 1481'de vefat etti. 

Fatih Sultan Mehmet döneminde fethedilen yerler 

  • 1459'da Belgrad'ın dışında bütün Sırbistan Osmanlı egemenliğine girdi.
  • 1460'da Venediklilerin elindeki bazı kaleler dışında Mora ve Atina şehri ele geçirildi.
  • 1461'de Trabzon Rum İmparatorluğu'na son verildi.
  • 1462'de Eflak Osmanlı hakimiyeti altına girdi.
  • 1463'de Bosna fethedildi. Osmanlı'nın gösterdiği hoşgörüden etkilenen Boşnaklar Müslümanlığı benimsemişlerdir.
  • 1465'de Hersek Osmanlı hakimiyeti altına alındı.
  • 1476'da Boğdan Osmanlı hakimiyetine alındı.
  • 1478'de Arvanutluk ele geçirildi.
  • 1480'de İtalya'ya yapılan sefer neticesinde Otranto fethedildi.

Fatih Sultan Mehmet döneminde denizlerde fethedilen yerler 

  • Eğriboz, İmroz, Limni, Midilli, Bozcaada, Taşoz, Semadirek, Gökçeaada, Zenta, Ayamavra ve Kefalonya adaları alındı.

Fatih Sultan Mehmet'in özellikleri

Fatih Sultan Mehmet, "Avni" mahlasıyla şiirler yazmıştır. Tarihçiler Fatih'in Arapça, Farsça, Yunanca, Latince, Slavca ve İbranice bildiğini belirtmektedir. Onun döneminde "Kanunname-i Al-i Osman" yayımlanmıştır. Ayrıca, onun döneminde Topkapı Sarayı ve Çinili Köşk yapılmıştır. 

Fatih Sultan Mehmet kaç dil biliyordu?

Fatih Sultan Mehmet'in kaç dil bildiği hep merak konusu olmuştur. Prof. Dr. İlber Ortaylı, Fatih Sultan Mehmet'in Arapça, Farsça, Yunanca ve İtalyanca bildiğini söylemiştir. (1) Ortaylı, onu en iyi tarif edecek cümlenin "Doğu’nun ve Batı’nın efendisiydi ve iki kültürün de sahibiydi" olduğunu belirtmiştir. 

Kaynakça

(1) "Doğu’nun ve Batı’nın efendisi Fatih Sultan Mehmed", Prof. Dr. İlber Ortaylı, Hürriyet gazetesi

Yorumlar

  1. saolun yhaa çok güzel gerçekten

    YanıtlaSil
  2. harika çok teşekkürler üstelik çok kısa

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kısa olması mı? hoşuna gitti

      Sil
    2. kısa olması mı hoşuna gitti şekerim

      Sil
    3. Adam 2013 yılında yazmış bu nasıl bir horttur :D

      Sil
    4. Kısa olması hoşuna gidebilir ne var bunda ayrıca ödev için uygun o yüzden öyle demiştir

      Sil
  3. Çok teşekürler

    YanıtlaSil
  4. aaabi çok iyi yaa

    YanıtlaSil
  5. çooooooook teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. ders te ysrdımcı oldu ödevimde tşk uzaktanda olsa ders yinede yardımcım oldu

      Sil
  7. diger her yerdekinden kısa çok tesekkürler

    YanıtlaSil
  8. çok sağolun ödevime yardım ettiniz. Allah razı olsun devamını dilerim :D <3

    YanıtlaSil
  9. Teşekkürler Allah razı olsun emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  10. Çok sağolun

    YanıtlaSil
  11. teşekkürlerr ödevim için çokk işe yaradı

    YanıtlaSil
  12. Teşekkür ederim çok iyi oldu

    YanıtlaSil
  13. Teşekkür ederim çok iyi oldu

    YanıtlaSil
  14. aynen çok teşekkürler yazıcam kısa :))):)

    YanıtlaSil
  15. Yazıyom Hayırlısı Çok iyi Kısa ::)

    YanıtlaSil
  16. hepsinin dediği gibi alah razı olsun ve teşekkürler ve kısaydı

    YanıtlaSil
  17. ben beğendim 5 yıldız da verdim ödeve yardım etti
    ya vallahi yardım etti yaw

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanadamı sosyal hocası verdi :)

      Sil
    2. Bana türkçe hocası verdi

      Sil
    3. bana da türke hocası verdii

      Sil
    4. Banada 🇹🇷ce

      Sil
  18. Teşekkürler ödev :)

    YanıtlaSil
  19. Çok güzel ödevime yardımcı oldunuzz

    YanıtlaSil
  20. Teşekkürler hemde hepsi için çok teşekkür ediyorum

    YanıtlaSil
  21. Ödevime çok yardımcı oldunuz.Çok çok teşekkürler :))

    YanıtlaSil
  22. abi çok iyi çok teşekkür edriz

    YanıtlaSil
  23. allah dileklerinizi kabul etsin sagolaun

    YanıtlaSil
  24. allah duanizi kabul etsin sagolun

    YanıtlaSil
  25. Çok teşekkürler yaa😄

    YanıtlaSil
  26. çok yardımcı oldunuz teşekürler

    YanıtlaSil
  27. çok güzel çok yardımcı oldu :)

    YanıtlaSil
  28. ÇOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOK SAĞOLUN ALLAH RAZI olsun

    YanıtlaSil
  29. mehmet serdaroğlu9 Şubat 2016 21:54

    adamsınız tam istediğim

    YanıtlaSil
  30. saolun ödevim için lazımdı :D

    YanıtlaSil
  31. İŞİME YARADI TEŞEKKÜR EDERİM...

    YanıtlaSil
  32. Helal be süper yaaaaa... <3

    YanıtlaSil
  33. Helal be süper yaaaa... <3

    YanıtlaSil
  34. Tesekkr ödevimiz icin faydalı oldu

    YanıtlaSil
  35. sağol sitem için iyi oldu

    YanıtlaSil
  36. odevim icin cok iyi oldu TESEKURLER

    YanıtlaSil
  37. bence güzel bu arada 2. murat tahta devlet adamlarının isteği üzerine değl fatihin mektubu üzerine geldi. -eğer ben padişahsam benim emrimle gelir ordunun başına geçersin yok eğer sen padişahsan gelir kendi ordunun başına geçersin

    YanıtlaSil
  38. canım kısa olsun öz olsun

    YanıtlaSil
  39. tesekurlerrr . Çok güzel olmuş
    Bana da turkce hocası verdi

    YanıtlaSil
  40. Çok güzel teşekkürler...

    YanıtlaSil
  41. Çok güzel olmuş teşekkürler. ...

    YanıtlaSil
  42. 2017 den geliom gzl olmuş

    YanıtlaSil
  43. Çok güzel tam ödevlik

    YanıtlaSil
  44. Bize kaynakta lazım hangi kitaptan ve kim tarafından yazıldığını bildirirmisiniz proje odevi icin gerekli

    YanıtlaSil
  45. saol türkçe ödevine yardımcı oldu

    YanıtlaSil
  46. çok güzel olmuş saolun

    YanıtlaSil
  47. Süper teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  48. cokkkkkkk güzellllllllllllllllllllllllllllllllll :D:D::D:D:D:D:D:D:D:d:d

    YanıtlaSil
  49. Çok güzel ellerinize sağlik :D

    YanıtlaSil
  50. bence çok güzel olmuş araştırma ödevime yardımcı oldu hemde bilgi sahibi oldum teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  51. Bu mu şimdi kısa? hiç kısa değil ben daha kısa buldum

    YanıtlaSil
  52. Bu mu şimdi kısa? hiç kısa değil ben daha kısa buldum

    YanıtlaSil
  53. teşşekkürler bu arada merhaba siteyi bana kısaca anlatır mısınız anlatana şimdiden sağol diyorum

    YanıtlaSil
  54. Uzun ama çoook güzel olmuş 👌

    YanıtlaSil
  55. eyw conem yaptim odevi���� :emel misra soylu

    YanıtlaSil
  56. Bt•|'JourneyY9 Mayıs 2018 11:08

    Adam 2013 de yazmış ben 2018 de yazıyorum bu nasıl horttur :D

    YanıtlaSil
  57. harika tamda bana lazım olan özet

    YanıtlaSil
  58. Bence çok kısa ama işe yarar

    YanıtlaSil
  59. cok guzel tamda böyle istiyordum harika

    YanıtlaSil
  60. cok kısa ve guzel 5mart 2019 ün ilk yorumu

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Aşık Veysel'in kısaca hayatı, eserleri

Mimar Sinan'ın hayatı (Kısa-özet bilgi)

Mehmet Akif Ersoy'un Kısaca Hayatı